افزایش شدت لکنت در مدرسه

نویسنده : مدیریت دوشنبه، 15 مرداد 1403

شدت لکنت کودک من از زمانی که وارد مدرسه شده بیشتر شده علت چیه و چرا اهمیت درمان لکنت در کودکان مدرسه رو انقدر بالاست؟
ورود به مدرسه یعنی ورود به دنیای جدید ، موقعیت های جدید ، چالش های جدید ، رقابت های جدید ، افراد و دوستان جدید در کل انتظارات و قوانین جدیدی در دنیای کودک شکل می گیره و مدرسه محیطی است که برای اولین بار کودک نیاز جدی به مورد پذیرش قرار گرفتن پیدا می کند هم از طرف دوستان و هم سن و سالان خودش هم از طرف مربیان و معلمان مدرسه.
حتی در سال های ابتدایی ورود به مدرسه بچه ها به تفاوت های یک دیگه از جمله وزن ، شکل صورت ، داشتن یا نداشتن عینک توجه ویژه ای می کنند و حتی واکنش نشون میدن و به زبان میارن.
در این بین وقتی کودکی دچار نقایص فیزیکی و عملکردی باشه بیشتر در معرض خطر قرار می گیره یعنی کودکانی هم که دچار لکنت هستند و در گفتن کلماتشون دچار سختی میشن و در ارتباط برقرار کردن دچار مشکلات زیادی هستند پذیرفته شدنشون از طرف دیگران بیشتر در معرض مخاطره قرار می گیره.
بی پرده بگم بسیاری از موارد طرد شدن اجتماعی ، مسخره شدن و قلدری از جمله شواهدی هست که کودکان دارای اختلال در بدو ورود به مدرسه و گاهی حتی تا سنین بزرگسالی با آن مواجه هستند.
در سنین ورود به مدرسه کودک علاوه بر اینکه باید با لکنت خودش دست و پنجه نرم کنه دچار چالش های جدیدی هم میشه چالش ارتباط با همسن و سالان ، هم کلاسیان معلمان و مربیانش در محیطی رسمی. در این موقعیت هست که کودک لکنت را به عنوان مانع در برابر ظهور توانمندی هاش در برابر هم سن و سالان خودش می بینه در نتیجه روز به روز می بینیم که فعالیت های اجتنابی و فرار از موقعیت های گفتاری در کودک بیشتر میشه و به مرور لکنت نسبت به قبل از ورود به مدرسه جنبه های وسیع تری پیدا می کنه.
در این مقطع هست که متاسفانه کودک نگاه به خودش از کودک دارای اختلال لکنت کم کم تبدیل میشه به کودک لکنتی. این دو تا دیدگاه کاملا با هم متفاوتن. کودک دارای لکنت یعنی کودکی که سالم هست و یک اختلالی رو همراه خودش داره و این اختلال کاملا جدا از وجود ذاتی خودش هست و قابل پیگیری و درمان. اما دیدگاه کودک لکنتی دیدگاهی هست که لکنت رو یک صفت برای کودک می دونه و کم کم به این دیدگاه می رسه که لکنت همراه همیشگی هست باهاش.
این تغییر دیدگاه بسیار خطرناکه و معمولا یکی از بارزترین تفاوت هایی است که درمانگران در کودکان پیش از سن مدرسه و بعد از سن مدرسه مشاهده می کنند. برای همین هم هست که گفتار درمانگران خیلی تاکید می کنند که بهتر است درمان لکنت پیش از سن ورود به مدرسه اتفاق بیفته البته این به این معنا نیست که لکنت در کودکان مدرسه رو قابل درمان نیست. بلکه به این معنی هست که به علت تغییر محیط و تغییر دیدگاه این کودکان در بدو ورود به مدرسه درمان لکنت در کودکان مدرسه رو بسیار سخت تر و زمان برتر خواهد شد اما در عین حال اهمیت درمان لکنت در کودکان مدرسه رو بسیار بسیار بالاست.
هر چقدر که سن کودک بالاتر میره نیازش به ابراز توانمندی از طریق گفتار بیشتر و بیشتر میشه و سختی هایی که می کشه با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کنه پس می بینیم اهمیت درمان لکنت در کودکان مدرسه رو بسیار بالاست و درمان این کودکان هرچه سریع تر می بایست شروع بشه و به اما و اگرهایی مثل بزرگ بشه خودش خوب میشه ، فلانی لکنت داشت خودش خوب شد نباید به این چیزها گره زد.

مرکز گفتار درمانی ما واقع در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس ، یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان ، اختلال بلع ، اختلالات صوت و گرفتگی صدا ، اختلال یادگیری ، توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند.

اگر می خواهید اطلاعات خودتان را در زمینه رشد گفتار و زبان و کلیه اختلالاتی که در آسیب شناسی گفتار و زبان مطرح است بالا ببرید روی لینک های زیر کلیک کنید و صفحات ما را دنبال کنید.
تشدید لکنت در کودکان
افزایش لکنت

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات