آگاهی واجشناختی

نویسنده : مدیریت دوشنبه، 22 مرداد 1403

آگاهی واج شناختی به معنای اشراف و آگاهی از ساختمان آوایی کلمات و یک مهارت فرا زبانی چه در کودکان چه در بزرگسالان است.
آگاهی واج شناختی به این مفهوم هست که آیا شخص می تواند گفتار و کلمات رو به اجزای کوچک تر تقسیم کند؟
آگاهی واج شناختی سه سطح دارد واجی ، هجایی و درون هجایی. آگاهی واج شناختی در سطح واجی به معنای این هست که شخص می تونه واژه را به کوچک ترین اجزای سازنده اون تقسیم کند.
مثال : کلمه تلخ رو در نظر بگیرید اجزای این واژه شامل همخوان ها و واکه های متفاوتی هست.
ت ل خ . زمانی که فرد در این حد روی واژه اشراف داشته باشد و بتواند اون رو در این حد و اجزای سازنده اش تقطیع کند می گوییم آگاهی واج شناختی در بالاترین سطحش را دارد یعنی سطح واجی. مسلما زمان رسیدن به این سطح از آگاهی واج شناختی برای کودکان سن شروع مدرسه خواهد بود سنی که کودک کم کم توانمندی خواندن و نوشتن پیدا می کند اما سطحی از آگاهی واج شناختی که اهمیت بیشتری دارد آگاهی واج شناختی در سطح حجا است.
این سطح از آگاهی و شناختی می بایست از سن حدود چهار سالگی در کودک شکل بگیرد و اهمیت بسیار زیادی دارد. داشتن یا نداشتن این توانمندی یکی از رموز بسیار مهمی است که میشود با اون پیش بینی کرد که آیا کودک به اختلالات خواندن و نوشتن دچار خواهد شد یا خیر.
به بیان دیگه کودکی که در سنین بین چهار تا پنج سالگی به آگاهی واج شناختی در سطح حجا برسد احتمال اینکه در سنین مدرسه دچار اختلالات خواندن و نوشتن بشود پایین است.
هجا نام دیگر سیلاب است و از همخوان و واکه تشکیل شده است. مثل واژه ی خیابان که از سه سیلاب خی یا بان تشکیل شده است. اگر کودک در بازه سنی چهار تا پنج سالگی بتواند مثلا همین کلمه خیابان رو به سیلاب های سازنده اش تقسیم کند یا به زبان ساده اون کلمه را بخش کند یعنی کودک آگاهی واج شناختی سطح حجا را دارد.
مبحث آگاهی واج شناختی جزئیات و پیچیدگی های بسیار زیادی دارد که قطعا از سطح تحمل این بحث خارج است. اما اگر بخواهیم بگوییم که چرا مبحث آگاهی واج شناختی انقدر از نظر علم گفتار درمانی مهم هست می بایست چند نکته رو به صورت تیتروار خدمتتون عرض کنیم.
آگاهی واج شناختی در یک فرد باعث میشود یک : وضوح کلمات در شخص بالا برود ، دو : جملات و جمله بندی ها دقیق تر و پخته تر بشوند ، سه : پیش نیاز اصلی توانمندی خواندن و نوشتن هست و چهارم اینکه باعث می شود فرد بتواند گفتار خودش را کنترل کند.
از نظر صرف ، نحو و وضوح که برای بالا بردن توانمندی و آگاهی واج شناختی در کودک است چه اقداماتی میشود انجام داد؟ چه تمرین هایی را میشود انجام داد و مدنظر قرار داد؟ در مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت.

مرکز گفتار درمانی ما واقع در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس ، یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان ، اختلال بلع ، اختلالات صوت و گرفتگی صدا ، اختلال یادگیری ، توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند.

اگر می خواهید اطلاعات خودتان را در زمینه رشد گفتار و زبان و کلیه اختلالاتی که در آسیب شناسی گفتار و زبان مطرح است بالا ببرید روی لینک های زیر کلیک کنید و صفحات ما را دنبال کنید.
مهارت فرا زبانی.

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات