7 عامل تشدید لکنت در کودکان

نویسنده : مدیریت شنبه، 27 مرداد 1403

چرا شدت لکنت در کودکان انقدر متغیره و شاهد بالا و پایین رفتن های زیادی در ناروانی کودکان هستیم ؟
اگر به درستی به کودکانی که دارای لکنت و ناروانی هستند دقت کنیم مشاهده می کنیم که لکنت کودکان مثل نمودار سینوسی بالا و پایین میره و شدت متغیری داره.
برای بعضی از این بالا و پایین رفتن ها می تونید دلیل مشخصی رو بیان کنید اما برای بعضی از این تغییرات خیر نمی توانید علت خاصی رو برای این تغییرات پیدا بکنید و خانواده این کودکان نگران مستاصل و سردرگم میشن به طور کلی می تونیم بگیم که استرس ها یکی از عواملی هستند که تشدید می کنن لکنت رو اما باید این رو در نظر داشته باشیم که استرس ها اضطراب ها عامل لکنت نیستن بلکه می تون باعث بالا رفتن یا عدم وجودشون باعث کم شدن میزان شدت ناروانی بشه در کل هفت مورد رو می تونیم نام ببریم که از عوام تشدید لکنت به کودکان هستند.
1- حساسیت افراطی خانواده در رعایت دقیق مقررات توسط کودک یعنی خانواده هایی که به شدت مقرراتی هستند و کودک رو تحت فشار مقررات میذارن
2- قطع مکرر گفتار کودک توسط اطرافیان
3- عدم توجه به کودک در زمانی که کودک داره صحبت می کنه
4- پرسیدن سوالات مکرر از کودک سوال پیچ کردن
5- تذکرهای مکرر به کودک در زمانی که کودک داره صحبت می کنه
6- ارتباطی با اطرافیان کودک نداره زمانی که کودک مطالب بسیار زیادی رو می خواد در مدت زمان محدودی بیان کنه این مسئله برای کودک اضطراب زا است استرس زیادی ایجاد می کنه و این اضطراب و استرس باعث بالا رفتن شدت لکنت میشه
7- ترس زیاد در حین صحبت کردن کودکی که بر اساس مدل رفتاری اطرافیان و تجربیات تلخ گذشته از صحبت کردن دچار ترس و اضطراب زیادی در هنگام صحبت می شه بر اساس خاطرات تجربیات تلخی که از گذشته داره و احتمال به خاطر بازخورد نامناسب اطرافیان هست اضطراب کودک در حین صحبت بالا میره
این هفت مورد از مهم ترین عواملی هستند که باعث بالا رفتن شدت لکنت در کودکان می شوند و با تمرکز بر حذف این عوامل می تونید احتمال درمان رو بسیار بالا ببرید و به درمانگر در این زمینه کمک شایانی بکنید.

مرکز گفتار درمانی ما واقع در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس ، یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان ، اختلال بلع ، اختلالات صوت و گرفتگی صدا ، اختلال یادگیری ، توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند.

اگر می خواهید اطلاعات خودتان را در زمینه رشد گفتار و زبان و کلیه اختلالاتی که در آسیب شناسی گفتار و زبان مطرح است بالا ببرید روی لینک های زیر کلیک کنید و صفحات ما را دنبال کنید.
شدت لکنت
افزایش لکنت

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات