تاثیر موسیقی درمانی

نویسنده : مدیریت شنبه، 03 شهریور 1403

آیا موسیقی درمانی می تونه در رشد گفتار و زبان کودکان یا درمان بزرگسالانی که دچار اختلالات گفتار و زبان شدند تاثیر قابل توجهی بذاره ؟
بله بر اساس تحقیقات و مقالات مستدل و قابل استناد اگر موسیقی درمانی به درستی و برای کیس هایی که کاندیدای مناسبی برای موسیقی درمانی هستند اجرا بشه می تونه روی جنبه های متعدد گفتار و زبان تاثیر بسیار زیاد و گاهی باور نکردنی بذاره. اولین تاثیر موسیقی درمانی روی بالا بردن مهارت گوش کردن هست. همون طور که می دونید گوش کردن یکی از پیش نیازهای مهم رشد گفتار و زبانه.
دومین تاثیر مثبت موسیقی درمانی بر رشد حافظه شنیداری است.
سومین تاثیر مثبت ، رشد و بهبود نوای گفتار فرد هست. نوای گفتار نامناسب رو در بسیاری از اختلالات می بینیم مثلا نوای نامناسب گفتار در افراد دارای اختلال اتیسم. موسیقی درمانی می تونه در بهبود نوای گفتار این افراد تاثیرات مثبتی بذاره.
نوای گفتار یکی از جنبه های فرا زبانی کلام هست که شامل وزن ، آهنگ و تکیه در کلام هست. این وزن ، تکیه و آهنگ به کلام ما سمت و سو و معنای دقیق تری میده و تاثیر گذاری اون رو بیشتر می کنن و گاهی اوقات با تغییر نوای گفتار ، معنا و مفهوم اون رو هم تغییر می دیم و بالعکس نقص در نوای گفتار می تونه باعث اختلالات جدی در ارتباطات فرد با محیط اطرافش بشه.
اگر دقت کنید در بعضی از کودکان دارای اختلال اوتیسم نوا و آهنگ گفتار بسیار یکنواخت ، جملات مقطع و دارای تکیه های نامناسب روی کلمات هستند ، در جمله سازی شون کندی خاصی می بینید ، رزونانس یا همون طنین صداشون گاهی اوقات نامناسب است ، عناصر نوایی زبان رو بعضا با کیفیت پایین تری به کار می برن و همین مسئله می تونه حتی روی معنا و پیامی که می خوان به مخاطب منتقل کنند هم تاثیر منفی بذاره. پس موسیقی درمانی یکی از روش های بهبود نوای گفتار در این افراد هست.

مرکز گفتار درمانی ما واقع در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس ، یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان ، اختلال بلع ، اختلالات صوت و گرفتگی صدا ، اختلال یادگیری ، توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند.

اگر می خواهید اطلاعات خودتان را در زمینه رشد گفتار و زبان و کلیه اختلالاتی که در آسیب شناسی گفتار و زبان مطرح است بالا ببرید روی لینک های زیر کلیک کنید و صفحات ما را دنبال کنید.
تاخیر در شروع گفتار کودکان
علت مقاومت کودک در بیان کلماتی که بلد است
اختلال تلفظ در کودکان و بزرگسالان

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات