تاخیر در شروع گفتار کودکان

نویسنده : مدیریت جمعه، 11 آذر 1401
تاخیر در شروع گفتار کودکان

برای اینکه بدانیم کودکمان تاخیر در رشد گفتار و زبان دارد یا خیر ، می بایست در ابتدا روند رشد گفتار در سنین مختلف را بشناسیم.
مثلاً اینکه کودک در شش ماهگی ، ۱۲ ماهگی ، ۱۸ ماهگی و دو سالگی چه توانمندی‌هایی از نظر گفتار و زبان می بایست داشته باشد. بر همان مبنا اگر کودک از نظر رشد گفتار و زبان ، از متوسط هم سن و سالان خود عقب تر باشد به عنوان فرد دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان شناسایی می شود اما در همه موارد تاخیر در رشد گفتار و زبان نیاز به درمان مستقیم و گفتاردرمانی طولانی مدت ندارد.
گاهی اوقات می توان با یک مشاوره مناسب و بهنگام به خانواده و اطرافیان کودک و غنی کردن محیط زندگی کودک برای رشد گفتار و زبان تاخیر محدود به وجود آمده را جبران کرد. اما در خیلی از موارد این تاخیر یک تاخیر جزئی نبوده و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.
گاهی اوقات علت این تاخیر آنقدر مهم و قابل توجه است که تا زمان از بین بردن علت این تاخیر نمی توان هیچ اقدام درمانی برای کودک انجام داد همچنین تاخیرهایی که درمان نشوند می توانند عوارض و عواقب جبران ناپذیری برای کودک داشته باشد. گاهی اوقات عدم درمان مناسب کودک دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان می تواند کل زندگی کودک را تحت الشعاع قرار دهد.
با تکمیل این تست و پرسشنامه جامع که حدوداً ۳۰ دقیقه زمان میبرد به صورت اتومات و با تحلیل یک گفتار درمانگر با تجربه ، آگاه خواهید شد که آیا فرد مورد نظر شما نیاز به مراجعه و ارزیابی های تخصصی گفتار درمانگر را دارد یا خیر. و در صورت نیاز زمان مناسب مراجعه چه زمانی است و با توجه به مکان زندگی شما بهترین مرکز که می تواند به شما کمک کند کجاست؟

مرکز گفتار درمانی ما واقع در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس ، یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان ، اختلال بلع ، اختلالات صوت و گرفتگی صدا ، اختلال یادگیری ، توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند.

اگر می خواهید اطلاعات خودتان را در زمینه رشد گفتار و زبان و کلیه اختلالاتی که در آسیب شناسی گفتار و زبان مطرح است بالا ببرید روی لینک زیر کلیک کنید و صفحه ما را دنبال کنید.
آگاهی واجشناختی

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات